fbpx

Bagaimana mahu memperbaharui roadtax dan insurans kereta ? Disini kami akan kongsikan kepada anda langkah-langkah dan cara bayar roadtax dan renew insurans kereta.

Cara-Bayar-Roadtax-dan-Renew-Insurans-KeretaPerkara ini sering disoal bagi kaum hawa atau bagi individu terutama yang pertama kali memiliki sebuah kenderaan dan pemilik kenderaan wanita. Mulalah tidak senang duduk dan resah mengenangkan roadtax yang telah tamat tempoh.

Bagi anda yang tidak punya masa, anda boleh serahkan mana-mana agen untuk buat semua perkara ini sekiranya anda tidak mempunyai masa terluang.

Langkah-Langkah Bayar Roadtax dan Renew Insurans Kereta

Perkara yang diperlukan untuk memperbaharui roadtax dan insuran kereta.

  1. Tahun kereta dikeluarkan & Cover Note

Sebenarnya ramai yang tidak tahu bahawa roadtax kereta boleh diperbaharui 2 bulan sebelum tarikh roadtax tamat tempoh. Disini yang perlu anda pastikan terlebih dahulu adalah harga nilai susut kenderaan anda. Dimana nak tengok? Anda perlu rujuk cover note anda. Pastikan anda mempunyai cover note tersebut. Ianya penting kerana terdapat maklumat tentang roadtax dan insurans anda.

  1. Pastikan insurans adalah mengikut harga semasa

Perlara ini boleh rujuk di bank atau company yang buat insurans seperti MYEG. Sebab apa kena tahu semua ini? Kita kan pengguna. Hak kita. Jumlah perlindungan atau dipanggil sum insured adalah hak kita sebagai pengguna untuk tentukan. Jangan nanti bagi bulat-bulat pada ejen. Nanti tak pasal-pasal beribu habis. Kerja ejen ini tolong cadangkan sahaja dan jumlah yang patut kita bayar adalah ditangan kita sebagai pengguna.

Pelaburan-Syarikat-Insurans-dan-takaful

  1. Jangan over sangat

Yang nak renew ni pulak, jangan la over sangat nak ambil insuran ini la, itu la. Nanti habis duit korang terover bayar, kemudian tak dapat claim kalau jadi apa-apa nanti. Pastikan anda pilih betul-betul. Nanti kalau bagi ejen, mereka selalu harga tinggi tapi bila nak tuntut boleh ikut harga semasa sahaja.

  1. Jangan kedekut pulak

 

Ni pulak bagi yang jenis haji bakhil. Pastikan jumlah perlindungan tu ikut harga semasa. Kalau anda letak harga perlindungan takaful rendah dari harga semasa, nanti bila nak tuntut, syarikat takaful atau insurans akan luluskan jumlah yang anda insuranskan. Kiranya jangan letakkan harga rendah dari harga semasa kenderaan. Sebab apa? Sebab nak bayar insurans rendah.

  1. Kena tahu harga pasaran kereta

Yang ni korang kena rujuk dengan syarikat kereta, bank atau company insurans. Paling selamat sekali Tanya bank. Sebab apa? Bank ni diorang sentiasa update harga kereta. Sekurang-kurangnya 3 bulan sekali.

Harga-Kereta-TerpakaiBoleh juga nak tahu harga dari kedai kereta. Boleh mintak risalah dari mereka.

Dan sekiranya malas nak hubungi bank atau pergi kedai kereta, anda bolehla membelek iklan di surat khabar atau majalah. Kumpulkan dan cari purata harga kenderaan tersebut.

  1. NCD (non-claim discount) atau NCB (non-claim bonus)

Apa benda ni? Haa yang ni mesti ramai tak tahu. NCD atau NCB ini sebenarnya diskaun atau bonus kalau anda tidak ada berlaku kemalangan semasa tempoh perlindungan. Dimulai dengan 0% dan paling maksimum 55% pada tahun ke-5 kereta dan 25% untuk motosikal pada tahun ke-3. NCD anda akan meningkat selagi tidak berlaku sebarang musibah terhadap kenderaan anda, dan NCD anda akan menjadi kosong jika berlaku risiko pada kenderaan anda bagi perlindungan Komprehensif dan 3rd party

  1. Dokumen-dokumen

Dah settle harga , kira apa semua yang diatas tu, bolehlah kita teruskan untuk langkah seterusnya pula. Semak betul-betul dokumen yang penting dan cover note dan pastikan semuanya lengkap.

Kaunter-JPJ-UTC

  1. Kaunter insurans atau Myeg

Pilih kaunter insurans anda. Selalunya diluar jpj selalu ada. Atau paling senang pergi rujuk di Myeg. Nanti minta pihak berkenaan untuk buat kira-kira dulu harga kasar insuran kereta anda. Pastikan sum insured tu tak terlebih atau terkurang. Kalau terlebih, bagitahu anda tak setuju dan nak lagi murah.

Jenis insuran boleh pilih jenis apa pun. Tapi pastikan tak lebih dari harga susut nilai kereta.

  1. Perbandingan harga dan pilih insuran kereta

Sebut harga renew insurans kereta sudah diberi, bolehlah anda pilih untuk ambil ataupun tidak mahu. Kalau lebih kurang sama dengan apa yang anda pilih, boleh ambil dan terus renew roadtax. Ditegaskan sekali lagi pastikan sum insured tu sama dengan harga susut nilai kereta. Jangan lebih jangan kurang.

  1. Bayar Roadtax

Selepas selesai renew insuran kereta, bolehla Bayar roadtax. Kalau di Myeg Kiosk, boleh terus bayar disitu tetapi ada caj yang diberikan lebih mahal dari JPJ. Kalau taknak mahal, boleh ke kaunter JPJ atau pejabat Pos berdekatan atau boleh isikan borang online dan kami berikan sebutharga yang terbaik untuk anda. Kami kirakan mengikut bajet anda. KLIK SINI UNTUK BORANG SEBUTHARGA ROADTAX.

Disini sahaja perkongsian berkenaan Cara Bayar Roadtax dan Renew Insurans Kereta. Tapi zaman sekarang ni sangat mudah. Semuanya dihujung jari. Bukak computer, klik dan sampai depan rumah. Dunia makin canggih dan anda pilih jalan yang memudahkan diri anda sendiri.

insurans-takaful-atau-konvensional

Ramai yang masih belum tahu tentang perbezaan antara Insurans Takaful atau Konvensional. Kadang kala yang mengambil polisi takaful pun akan kata dia ambil polisi insurans. Sebab itulah ramai yang tidak menyedari tentang wujudnya dunia takaful pada era ini. Terdapat beberapa perbezaan di antara takaful dan insurans yang boleh kita pelajari untuk memastikan kita semua tidak silap dalam memilih polisi yang bersesuaian untuk kepentingan pada masa hadapan.

pakatan-satu-kumpulan-untuk-saling-jamin-menjamin

Takaful mengikut tafsiran syara’ ialah pakatan satu kumpulan untuk saling jamin menjamin dan membatu antara satu sama lain. Tujuan konsep ini ialah untuk mengalakkan tolong – menolong dan perpaduan dalam kalangan masyarakat selari dengan konsep taa’wun (kerjasama). Konsep takaful secara amnya adalah sumbangan atau caruman sejumlah wang ke dalam sebuah dana takaful dalam bentuk caruman penyertaan (tabarru’).

insurans-takaful-atau-konvensional-Berlaku-kemalangan

Sekiranya ada berlaku sesuatu kemalangan atau musibah di dalam ahli yang menyertai takaful, semua ahli yang lain akan membantu ahli yang mengalami musibah dengan cara memberi sumbangan melalui dana yang terkumpul di dalam takaful. Pelan – pelan perlindungan dalam takaful adalah patuh syariah di mana tiada unsur – unsur yang dilarang seperti gharar (ketidakpastian), maisir (judi) dan riba’. Manakala insurans pula merupakan pemindahan risiko daripada seorang individu atau sesebuah organisasi kepada syarikat insurans.

Kita digelar sebagai pemegang polisi. Syarikat insurans akan menerima bayaran daripada kita setiap bulan yang juga digelar premium dan jika kita mengalami kerugian atau kemalangan, syarikat insurans akan membayar pampasan pada kita. Perniagaan takaful adalah halal dan umat Islam harus menyertainya sementara insurans adalah haram kerana insurans mengandungi unsur riba, gharar dan maisir.

Perbezaan antara Insurans Takaful atau Konvensional

Perbezaan antara takaful dan insurans ialah kontrak asas yang diguna pakai. Dalam insurans kontrak yang digunakan ialah kontrak pertukaran (Mu’ awadat) iaitu dalam bentuk jual beli. Sementara takaful pula menggunakan kontrak derma (Tabbarru’), wakalah (agensi), dan kontrak mudharabah (perkongsian untung rugi). Kontrak wakalah yang berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud menjaga, menjamin, dan menyerahkan. Seseorang atau sesuatu pihak bertindak bagi pihak yang lain dan dalam bahasa yang mudah ialah membuat kerja untuk orang lain atau menjadi wakil kepada orang lain untuk melaksanakan sesuatu urusan.

helloquence-61189-unsplash

Dalam konsep takaful ini, agen takaful bertindak sebagai wakil dan mereka ini akan diberi ujrah (upah) atau lebih dikenali sebagai komisen. Manakala kontrak mudharabah pula adalah akad pelaburan yang mana perkongsian keuntungan dan kerugian di mana satu pihak akan memberi modal dan satu pihak lagi akan mengusahakan modal, apabila berlaku keuntungan kedua – dua pihak akan mendapat keuntungan mengikut persetujuan bersama, manakala jika mengalami kerugian, pemberi modal yang akan menanggung kerugian. Jadi pihak syarikat takaful bertindak sebagai mudharib iaitu pengusaha modal dan peserta takaful pula sebagai rabbul mal iaitu pemberi modal.

Pelaburan-Syarikat-Insurans-dan-takaful

Selain itu juga, saluran pelaburan di antara takaful dan insurans juga merupakan salah satu perbezaan yang boleh kita perlihatkan. Pelaburan kumpulan wand takaful akan dilaburkan melalui instrumen pelaburan yang diharuskan syarak. Pelaburan ini hanya akan dilaksanakan ke atas syarikat – syarikat yang telah dikategorikan sebagai patuh syariah.

Suruhanjaya-Security

Penentuan ini adalah berdasarkan senarai patuh syariah yang telah dikeluarkan oleh Suruhan Jaya Sekuriti (SC). Manakala pelaburan dalam syarikat insurans pula adalah bebas kepada semua jenis instrumen tak kira sama ada halal ataupun haram. Ini termasuklah juga dengan pelaburan di dalam syarikat perjudian dan arak. Ini merupakan perbezaan yang sangat penting di antara syarikat takaful dan syarikat insurans.

Pelaksanaan Operasi Takaful Vs Insurans

Seterusnya ialah pelaksanaan operasi bagi kedua syarikat ini juga berbeza iaitu syarikat takaful mempunyai Majlis Penasihat Syariah yang bertanggungjawab memberikan nasihat terhadap segala aktiviti yang dijalankan oleh pihak takaful termasuklah pelaburan. Syarikat takaful juga mempunyai unit syariah yang berperanan sebagai sekretariat kepada Majlis Penasihat Syariah.  Pengendali takaful juga wajib membayar zakat perniagaan dan cukai.

Kebajikan

Segala hasil yang tidak halal yang diperolehi oleh pengendali takaful tidak akan dikira sebagai pendapatan syarikat sebaliknya akan dimasukkan ke dalam tabung kebajikan. Manakala bagi syarikat insurans pula, ia tidak mempunyai bahagian penasihat syariah dan syarikat ini juga tidak akan mengasingkan duit yang tidak halal kerana operasinya juga mengamalkan unsur yang dilarang. Syarikat insurans juga tidak membayar zakat dan hanya membayar Cuma sahaja.

cytonn-photography-604680-unsplash

Jadi di sini dapat kita semua perhatikan penggunaan insurans takaful atau konvensional dalam industri adalah berbeza. Ini kerana takaful sangat digalakkan untuk semua umat Islam manakala insurans pula dilarang sama sekali untuk umat Islam. Industri takaful ini juga sedang pesat membangun kerana mendatangkan banyak manfaat buat masyarakat.

Terdapat beberapa polisi popular yang sering mendapat permintaan ramai antaranya takaful kenderaan , takaful perubatan dan takaful perniagaan. Sistem takaful tidak hanya memberi manfaat kepada Muslim sahaja, tetapi ia turut memberi kebaikan kepada semua peserta tanpa mengira pegangan agama mereka.

———————————————–

Berminat Mendapatkan Khidmat Nasihat Percuma Berkenaan insurans takaful atau konvensional.

Hubungi Kami

+60139782855 | Whatsapp

Statistik dari Paultan menunjukkan Quarter 1 2017 jumlah jualan kenderaan di Malaysia meningkat naik dengan juamlah keseluruhan sebanyak 140, 839 buah. Ini menunjukkan rakyat Malaysia ramai yang memiliki kenderaan. Di Malaysia, memiliki kenderaan adalah mudah dan terdapat banyak pakej-pakej pembelian kenderaan yang ditawarkan oleh salesman kereta. Tapi rami yang masih belum tahu kos maintenance sekiranya memiliki kenderaan seperti harga roadtax kereta dan insurans.

Harga-Roadtax-Kereta

 

Harga Roadtax kereta di Malaysia berbeza mengikut cc dan jenis kenderaan. Terdapat berbagai cara untuk memperbaharui Roadtax kereta dan  Insurans kenderaan. Antara cara memperbaharui roadtax kereta adalah:

  1. Myeg (online)
  2. Pejabat Pos
  3. Ejen Insurans
  4. Cawangan JPJ

JABATAN PENGANGKUTAN JALAN

Senarai Harga Roadtax Kereta Di Semenanjung Malaysia

Berikut adalah senarai harga roadtax terbaru di Semenanjung Malaysia.

Harga Roadtax Perodua

Harga Roadtax Proton

Harga Roadtax Honda

Harga Roadtax Toyota

Harga Roadtax Naza

Harga Roadtax Mitsubitshi

Harga Roadtax Kia

Harga Roadtax Suzuki

Harga Roadtax Mazda

Harga Roadtax Hyundai

Harga Roadtax BMW

Harga Roadtax Mercedes-Benz

Harga Roadtax Nissan

Harga Roadtax Volvo

Harga Roadtax Porsche

Sekiranya kereta anda tiada dalam list, boleh check dengan kira manual di roadtax calculator. Mudah sahaja kerana anda hanya perlu masukkan detail insurans kenderaan anda.

Bagaimana check premium insurans kenderaan anda?

Selain mengetahui harga roadtax kereta anda, anda juga perlu tahu untuk memperharui cukai di Malaysia memerlukan polisi insurans yang aktif. Dapatkan sebutharga premium kenderaan anda secara percuma dari saya Azizul dengan menghubungi no 0139782855 atau boleh klik terus link di bawah.

Insurans dan Roadtax Mudah dan Murah

Wakil Insurans Am

Open chat
Perlukan Bantuan?
Hai, Bagaimana saya boleh bantu?